Verdt å vite

Til hver leilighet fulgte det med en mappe fra Selvaagbygg. Der står det meste du trenger å vite vedrørende fakta om leiligheten.

Vi har samlet viktig informasjon her, som beboere og sameiere kan få nytte av.

Elbil og ladepunkt
Gaustadtunet boligsameie har følgende rutine når det gjelder montering av ladepunkter og ladekurser til el-biler:
  1. Eiere av el-biler søker styret v/henvendelse til styreleder om montering: ønsket monteringsdato, plassering av ladepunkt mm
  2. Styreleder avklarer kapasitet sammen med vårt elektrikerfirma Ideèll Elektro Installasjon AS. De kjenner vårt el-anlegg og vurderer monteringen i hvert enkelt tilfelle
  3. Tilbakemelding til elbil-eier blir gitt av styreleder
  4. Monteringen omfatter følgende:
  • Det etableres ladekurser inntil 20A i garasjen. Dette gjøres med installasjon av Defa eRrange ladebokser programmert med 16A ladestrøm.
  • Nye ladestasjoner har også innebygget energimåler, og er også kompatible med effektstyringssystemet til Defa.
  • (Effektstyring vil bli montert når antall ladere blir for mange. Dvs. mer enn 4-5 i hver garasje)
  • Kursopplegget legges fra sikringsskap i tavlerom i garasje, skjult over himling for et visuelt bedre resultat, og frem til den enkelte ladestasjon på vegg i garasje.
  • For hver ladekurs må det også etableres nye kursavganger/sikringer i hovedfordeling/sikringsskap.
  • Det må i tillegg gjøres nødvendige tilpasninger i enkelte skap for å frigjøre nødvendig plass til nye sikringer etc.
  • Pris for etablering av nye ladekurser med ladebokser som angitt ovenfor beløper seg til kr. 25.000 inkl. mva. 
5. Elbil-sameier faktureres for strømforbruket i slutten av året med en gjennomsnittspris.

Markiser og solskjerming
For montering av markiser viser vi til punkt 3.6 i Ordensregler for Gaustadtunet boligsameie: "Ved montering av markiser skal disse ha en bestemt utførelse og farge, som bestemt av styret, for å ivareta et helhetlig uttrykk."  Den opprinnelig duken vi har hatt er gått ut av produksjon. Med tanke på langsiktig utskifting av markiser og at de skal gi et helhetlig uttrykk og harmonere med vegger og mur,  har styret bestemt at for 1.-3. etasje gjelder duk av type Sandatex 407/52, for 4. etasje gjelder Sandatex Design 97. Fargeprøver er tilgjengelig hos styreleder. Ved behov for å skifte duk eller ny markise, ta kontakt med Roger Midtsian, Hilmar Hammerei AS, kontor på Kjelsås, tlf. 900 42 144. De var opprinnelig leverandør og har fortsatt ansvar for service og ettersyn. Markisetypene tilbys av flere leverandører.

Antenne
Antenneanlegget er knyttet til leverandøren GET. I tillegg til signaler for fjernsyn, kan GET gjennom antenneanlegget også levere Internett og telefoni. Det er bare godkjent utstyr som kan brukes. Det er heller ikke tillatt å montere egen utvendig antenne eller parabolantenne. Dersom det er særskilte grunner for å gjøre unntak for dette, må styret godkjenne dette.

Avtrekk
Leilighetene er utstyrt med mekanisk avtrekk fra bad, vaskerom og kjøkken via sentralt plassert vifte på tak. Det er viktig for effektivitetens og sikkerhetens (brann) skyld at filteret på kjøkkenet (under overskapet over komfyren) blir vasket jevnlig i såpevann for å fjerne matfett. Også de andre filtrene i vaskerom og på bad må rengjøres regelmessig.

Kjøkkenvifter
Kjøkkenvifter må rengjøres med jevne mellomrom. Trenger du service på kjøkkenviften, deler, nytt filter eller er viften defekt, kontakter du:
  • Aarseth Boligventilasjon Tlf. 63 82 60 01
Kjøkkenviften heter Villavent, 490-10/B og beboerne skal bestille «svart filter». Leveres 2 stk. pr. pakke

Ventilasjonsanlegget
 Her finner du en kort veiledning

Dugnader
Dugnad arrangeres av styret.

Rensing av sluk
Sluk og rør på alle bad må renses jevnlig, mimimum en gang pr halvår. Bruk hjelpemidler som egner seg til plastrør. Rørlegger anbefaler "Mudin". Kontakt rørlegger dersom du trenger hjelp til dette. 

Stoppkran
Alle må gjøre seg kjent med hvor stoppkranen i leiligheten finnes og hvordan den fungerer.
Ved lengre fravær bør stoppkranen stenges.

Gass
Gassmåleren er montert i terrasseboden i de fleste leilighetene og innvendig bod i toppetasjen. Gaustadtunet har inngått serviceavtale med inspeksjon hvert år på høsten. Det kommer oppslag i hvert hus om når dette skjer. Vi anbefaler å slukke pilotflammer i sommerhalvåret da pilotflammen bruker forholdsvis mye gass.

Norsk gassnett AS er vår gassleverandør. Faktura kommer etterskuddsvis hvert kvartal.

Ved mistanke om gasslekkasje skal kranen foran gassmåler i bod stenges og service tilkalles. Service utføres av Asemblin AS.

Tenning og slukking av gasspeisen
Sliter du med å få gasspeisen i gang? Her er en bruksanvisning. 


Grilling
Det er tillatt å grille på terrassen, men bare med gassgrill eller elektrisk grill. Ta hensyn til naboene når dette skjer.

Heis
Dersom heisen står, må styremedlemmet i huset eller styreleder kontaktes, eventuelt nestleder. Vi har fullserviceavtale med OTIS.  Styremedlemmet i hvert hus er ansvarlig for å støvsuge spalten i heisdøren.

Parkering
Parkering skal skje på anvist plass i garasjeanlegget. Garasjeplassen er ment å brukes som bilparkering for ikke å belaste parkeringsplassene ute. Ellers må parkering bare skje i parkeringslommene på området. Plassene er ikke knyttet til hvert enkelt hus, men alle plassene disponeres av beboere i fellesskap. Bilene skal stilles på skrått mot kanten. Her kan også gjester parkere mens de er på besøk.

Portåpner
Hvis portåpner slutter å virke, bør du sjekke om du bør skifte batteri. Dersom du trenger en ny portåpner, tar du kontakt med styreleder.

Rutine for bestilling av nøkler
Send mail til styreleder med følgende opplysninger:
    • Navn
    • Adresse
    • E-postadresse
    • Telefonnummer
    • ID-nummer på nøkkelen -  f.eks 2TT 2031  K 65
    • Antall nøkler
    • Sameieren gir beskjed om nøkkelen skal hentes personlig hos KeyWest AS i Pilestredet Park 7, inngang Stensberggaten eller om nøkkelen skal sendes pr. postoppkrav/rek.sending med et tilleggsgebyr på ca.kr.150,-
    1. Styreleder sender opplysningene til KeyWest AS, Pilestredet 7, 0170 Oslo som er vår sertifiserte TrioVing-leverandør.
    2. KeyWest AS sender e-faktura til sameier. Nøkkelen betales forskuddsvis, før nøkkelen settes i produksjon. Husk KID-nummer. Hvis dette ikke blir gjort, sendes nøkkelen i postoppkrav.
    3. Så snart nøkkelen er ferdig produsert sender KeyWest AS melding til sameier på mail/sms, og kan da hentes hos KeyWest AS i butikken, Stensberggaten. Vår kontaktperson i KeyWest  AS er Christian Kontorp, tlf.22 11 22 73
    Skilt og oppslag
    Vi har følgende rutiner for navneskilt på postkasse og ringetablå:

    Navneskilt på postkasse
    Hver enkelt beboer er ansvarlig for å skaffe navneskilt til postkassen. Skiltstørrelsen er 93 x 55 mm.

    Ringetablå
    • Ta kontakt med styreleder og avtal tekst.

    Fargekoder
    Fargekoder ble overlevert fra byggherre første gang. 
    Noen av de viktigste fargekodene:
    • Veggene i stue, hall, entre, soverom NCS 0502Y Glans 07
    • Vinduer, dører og gerikter samme fargekode, glansgrad er ikke oppgitt.•
    • Kjøkken samme fargekode med glans 20-25.
    • Kott samme fargekode med glans 07.
    • TakNCS 0500 Glans 03 på alt unntatt på våtrommene der glansgraden er 20-25.
    Fargekoder på maling utvendig:
           •    Aluminiumsbelegging dør- og vinduskarmer er pulverlakkert 
                med farge RAL 7015 grå
           •    Overflatebehandling treverket på karmene er også RAL 7015 grå
            •    Grønnfarge vegg er NCS 8005B80G

    Det er ikke anledning til å male i andre farger enn det sameiet har bestemt.

    Juletrær
    Renovasjonsetaten har henteservice for juletrær på en bestemt dato i januar. Følg med i avisen når det er hentetidspunkt for juletrær i vår vei.

    Ro og orden
    Beboerne skal unngå støy mellom kl. 23.00 og kl. 07.00 La ikke musikkanlegg, TV eller radio stå på så høyt at naboer sjeneres. Høylydt tale og musikk på terrassene vil kunne forstyrre beboerne. Ved planlagte større selskaper er det god skikk å varsle sine naboer.

    Håndverksmessige arbeider i egen leilighet skal fortrinnsvis skje i tiden kl. 08.00 – 21.00 på hverdager og lørdager mellom kl. 09.00 – 16.00. Nødvendig arbeid utenfor disse tider må bare skje i begrenset omfang. Naboene bør varsles.

    Bygningsforsikring - egenandel
    Boligsameiet Gaustadtunet har «bygningsforsikring» i Gjensidige Forsikring ASA. Når forsikringen blir utløst som følge av bygningsskader som oppstår i en sameiers leilighet, vil også vedtektenes §5 – pkt.3 gjelde: «Ved skade som oppstår i sameiers boligseksjon eller forhold knyttet til at vedlikeholdsplikten ikke er overholdt, skal sameier selv dekke egenandel ved forsikringsskade.» Egenandelen ved slike skader er per i dag kr. 10.000. Egenandelen fra Gjensidige vil i første omgang bli betalt av Gaustadtunet, men sameier vil deretter motta faktura fra Gaustadtunet utstedt av forretningsfører.

    Varmepumpe
    Det er ikke anledning til å montere varmepumpe utenfor egen leilighet. Varmepumpe kan gi  betydelig støy  og være til stor sjenanse for naboer, særlig på nattestid og i sommerhalvåret.
    Styret har derfor enstemmig vedtatt følgende vedrørende montering av varmepumpe:
    "I samsvar med § 3 i sameiets vedtekter, tillater ikke styret at det installeres varmepumper i/utenfor sameiets leiligheter."