Ordensregler

Link til pdf-fil

ORDENSREGLER FOR GAUSTADTUNET BOLIGSAMEIE

med endringer vedtatt på ordinært sameiermøte 22. mars 2012, i styremøte 7. mai 2013, ordinært sameiermøte 16. april 2016 og ordinært sameiermøte 22.april 2021.

1.      INNLEDNING

Ordensreglene for Gaustadtunet boligsameie har som formål å bidra til trivsel og gode forhold i sameiet og mellom naboene. Respekt for reglene og at disse blir overholdt, er en selvfølge.

 

1.1.

Ordensreglene gjelder for alle som gis eller har tilgang til leilighetene og fellesarealene. Sameierne er

ansvarlige for at ordensreglene overholdes.

 

1.2.

Styret har fullmakt til å se til at ordensreglene overholdes, eventuelt påtale overtredelser.

 

2.      FELLESAREAL

 

2.1.

Alle inngangsdører skal til enhver tid være låst; hovedinngangsdører, kjellerromsdører, port og dør til garasje og avfallsrom.

 

2.2.

Bruk av ild, for eksempel levende lys og røyking, skal ikke forekomme i oppgang og andre fellesarealer.

 

2.3.

Både utendørs og innendørs fellesareal skal fremstå velstelt og ryddig.

 

2.4.

Vask og/eller reparasjoner som medfører oljesøl eller annen tilsmussing skal ikke utføres i garasjene, på veier eller parkeringsplasser. Eventuell bilvask skal skje utenfor garasje.

 

2.5.

Beboere plikter å verne om trær, plener og andre ytre anlegg. Trær og større busker skal ikke kuttes på egenhånd. Dette ivaretas av gartner i samarbeid med styret.

 

3.      TERRASSER

 

3.1.

Det må ikke settes eller henges opp gjenstander på terrassene eller i «blomstertrau» som kan blåse eller falle ned. Blomsterkasser skal henges opp på innsiden av rekkverket av sikkerhetsmessige grunner.

 

3.2.

Terrassene må ikke brukes eller rengjøres slik at det sjenerer andre.

 

3.3.

Nedløp og vannrenner må sjekkes jevnlig. Sluk skal holdes fri for løv og annet avfall for å hindre tette løp.

 


 

3.4.

Fugler skal ikke mates på terrassene, det skal heller ikke legges ut mat til dyr og fugler på uteområdet.

 

3.5.

Grilling på terrassen med gassgrill og elektrisk grill er i orden. Vær oppmerksom på eventuell brannfare.

 

3.6.

Terrassens brystvern/rekkverk skal ikke endres.

Maling av vegger og tak på sameierens terrasse må skje etter vedtatte fargekoder.

 

3.7.

Ved montering av markiser skal disse ha en bestemt utførelse og farge, bestemt av styret, for å ivareta et helhetlig uttrykk.

 

4.      LEILIGHETER

 

4.1.

Rom må holdes oppvarmet slik at vann og avløp ikke fryser.

Sluk og avløpsrør skal renses jevnlig for hår, smuss og fett med anbefalt rensemiddel. Kontakt autorisert rørlegger ved tette rør. Vær oppmerksom på at feil bruk av rensemiddel kan skade rørene.

Kun toalettpapir skal kastes i toalettene.

 

4.2.

Vindussprossene bidrar til helhetlig uttrykk og skal ikke fjernes.

 

5.      RO OG ORDEN

 

5.1.

Det skal være ro i leiligheten og ellers i huset mellom kl. 23.00 og kl. 07.00. Generelt bør unødig støy unngås, vis hensyn til naboer.

 

5.2.

Støyende håndverksarbeid i egen leilighet skal skje i tiden kl. 07.00 – 20.00 på hverdager og lørdager mellom kl. 09.00 – 16.00. Naboene varsles ved støyende arbeid.

 

6.      SKILT OG OPPSLAG

 

6.1.

Navneskilt på ringetablå og postkasser skal være ensartet av den type som er beskrevet, se Gaustadtunets hjemmeside.

 

6.2.

Relevant informasjon for sameiet settes opp på oppslagstavle over postkassene.

 

7.      ANTENNE

 

7.1.

Samtlige leiligheter er knyttet til sameiets felles antenneanlegg. Kun godkjent utstyr kan brukes.

 


 

7.2.

Private antenner utenfor leilighetene kan ikke settes opp.

 

AVFALL

 

8.1.

Husholdningsavfall, plastemballasje og annet restavfall skal pakkes godt inn i fargede poser, som bestemt av kommunale myndigheter, og kastes i containere i avfallsrommet. Det er viktig å knytte igjen posene slik at det ikke blir unødig forsøpling, lukt og søl i anleggene, dette gjelder spesielt matavfall (dobbel pose ved behov).

Papp og papir komprimeres og kastes oppi container merket med ”Papir”.

Følg instruksjonene i oppslaget om ”Kildesortering” på døren til avfallsrommet.

Gjenstander som ikke hører hjemme oppi avfallscontainerne, leveres gjenbruksstasjon.

Kun sameiets felles eiendeler kan, etter styrets bestemmelse, oppbevares i søppelrommet.

 

8.      BODER

 

9.1.

Hver seksjon har en bod på garasje/kjellerplan. Beboerne må selv besørge renhold av boden og holde den låst. Områdene rundt bodene holdes ryddige og rene.

 

9.2.

Det er ikke tillatt å koble gjenstander til det elektriske fellesanlegget i bodene (kjøleskap, fryser, vinskap, ovner mm).

 

9.      SYKLER

 

10.1.

Sykler skal plasseres i sykkelstativ ute, eventuelt på egen parkeringsplass i garasjen. Sykler skal ikke parkeres i oppgang eller andre fellesarealer.

 

10.  DYREHOLD

 

11.1.

Dyrehold er tillatt, forutsatt at det tas hensyn til øvrige beboere.

 

11.  GARASJE

 

12.1.

Parkering i garasjeanlegget skal kun skje på egen plass.

 

12.2.

Areal utenom egen parkeringsplass tilhører fellesarealet og kan ikke benyttes til lagring/oppbevaring av gjenstander (kasser, innbo, sykler, sportsartikler, barnevogner ol).

 

12.3.

Det er ikke tillatt å leke i garasjene.

 


 

12.  UTEPARKERING OG KJØRING

 

13.1.

Parkering ute må kun skje i avmerkede parkeringslommer og på skrå for å utnytte tilgjengelige plasser best mulig. Ulovlig parkerte biler kan bli borttauet etter forhåndsvarsel. Å parkere langs/på gresset er ikke tillatt.

 

13.2.

Parkeringsplassene kan benyttes av sameiets gjester samt til annen korttidsparkering tilknyttet sameiets og sameiernes private aktiviteter.

 

13.3.

Parkering av kjøretøy som brukes i yrkesvirksomhet, er ikke tillatt over en lengre periode.

 

13.4.

Vis hensyn ved kjøring på veien inn til husene. Unngå tomgangskjøring.

 

14. TRYGGHET

 

14.1.

For beboernes egen sikkerhet skal hovedinngangsdørene aldri settes i åpen stilling uten tilsyn. Personer du ikke kjenner, må aldri slippes inn via callinganlegg, garasjeport eller hovedinngangsdør.

Ved utkjøring fra garasje, påse at garasjeporten er lukket etter utkjøring.

 

15. MELDEPLIKT

 

15.1

Beboere plikter å underrette styret om lekkasjer, skader, mangler o.l. som berører fellesarealer og bygningsmasse, slik at skadens omfang kan begrenses og utbedring foretas så raskt som mulig.

 

16. ENDRINGER

 

16.1.

Ordensreglene kan endres av sameiermøtet.

 

17. SANKSJONER

 

17.1.

Sameier er ansvarlig for skader som påføres boligsameiet eller andre beboeres eiendeler. Dette gjelder også for sameiers leietakere og besøkende.

 

17.2.

Utgifter til fjerning av avfall, rot og gjenstander som en beboer ikke har fjernet fra fellesområder etter skriftlig varsel, vil bli belastet den sameier dette gjelder. Utgifter styret måtte få, for eksempel ved feilparkering, til utrykning, mekling, telefon osv. i forbindelse med husbråk og overtredelse av ordensreglene, belastes den sameier som forårsaker støy og overtredelser.